TEMATY KOMPLEKSOWE NA GRUDZIEŃ – GRUPA MISIE

1. Jak wyglądał świat przed milionami lat.

2. Co cieszy Świętego Mikołaja?

3. Jakie sporty uprawiam zimą?

4. O czym w święta każdy z nas pamięta?

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE.

  • Poznawanie prehistorycznych zwierząt i roślin występujących na Ziemi przed milionami lat.
  • Poszerzanie wiedzy na temat dinozaurów;
  • Umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania, przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie,
  • Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji.
  • Rozwijanie umiejętności przeliczania wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych,
  • Stosowanie podczas zabaw określeń: długi – krótki, mały – duży.
  • Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie zimą
  • Poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy (niska temperatura, opady śniegu itp.).
  • Porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
  • Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok.
  • Liczenie wyodrębnianych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika,
  • Posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym.
  • Kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami Bożego Narodzenia, przejmowanych od pokoleń.
  • Śpiewanie piosenek i kolęd – zbiorowe i indywidualne,
  • Uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce.

 

 

TEMATY KOMPLEKSOWE NA PAŹDZIERNIK – GRUPA ŻABKI

1. Jesienne nastroje

2. Kto Ty Jesteś? Polak mały?

3. „Finansiaki” – realizacja projektu wspierającego kształtowanie kompetencji z obszaru finansów i przedsiębiorczości.

4. „Co słonko widziało?” – na dziecięce kłopoty… Brzechwa – realizacja ogólnopolskiego projektu edukacyjnego.

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO DYDAKTYCZNE

  • poznanie liter i, I, t, T, d, D, k, K – wyróżnianie głosek w nagłosie / pięciolatki
  • rozwijanie słuchu fonematycznego
  • ćwiczenie analizy sylabowej / sylabowej i głoskowej
  • zapoznanie z figurą geometryczną – prostokątem
  • utrwalanie dotychczas poznanych figur geometrycznych
  • różnicowanie elementów w zbiorach w zakresie 4 / zapoznanie z cyframi: 4, 5
  • ćwiczenie funkcji powtórzeń w kodowaniu
  • doskonalenie pamięci i koncentracji uwagi
  • doskonalenie orientacji przestrzennej i spostrzegawczości
  • rozbudzanie zainteresowania literaturą dziecięcą
  • poznawanie wybranych wartości ( prawdomówność) w oparciu o wybrane utwory literackie,
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu
  • kształtowanie pożądanych postaw – postawy patriotycznej
  • rozbudzanie poczucia przynależności narodowej
  • zapoznanie ze zjawiskiem krążenia wody w przyrodzie
  • rozumienie potrzeby ubierania się stosownie do panujących warunków pogodowych
  • rozbudzenie postawy badacza zjawisk przyrodniczych i fizycznych
  • kształtowanie szacunku do książek
  • dostrzeganie emocjonalnej wartości utworów literackich
  • poznanie pojęcia „budżet rodzinny”
  • nauka odróżniania rzeczy potrzebnych od zachcianek
  • nauka planowania wydatków
  • rozwijanie umiejętności rozumowania i wnioskowania
  • rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo – skutkowego
  • rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego
  • rozwijanie sprawności fizycznej, manualnej, muzycznej, plastycznej

 

TEMATY KOMPLEKSOWE NA GRUDZIEŃ – GRUPA  KOTKI                       

  1. Urządzenia elektryczne.
  2. Nadchodzi zima.
  3. Święta, święta…
  4. W świecie zabawek .

   ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO DYDAKTYCZNE

  • poznawanie zasad działania wybranych urządzeń, np.: odkurzacza, miksera, ekspresu,
    i zasad bezpiecznego korzystania z nich;
  • poznawanie wpływu wynalazków, np. oświetlenia, na rozwój cywilizacji;
  • poznawanie różnych źródeł energii: mechanicznej, elektrycznej, cieplnej;
  • poznawanie źródeł pochodzenia energii, np. siły wiatru, wody, słońca;
  • porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >;
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
  • rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
  • poznanie literek l, L; y,Y
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
  • rozpoznawanie liter pisanych;
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską.
  • dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy;
  • nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;
  • poznanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia
  • poznają cyfrę 6
  • inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci, uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych
  • rozgrywanie gier planszowych, wspierających matematyczne umiejętności dzieci
  • zabawy matematyczne
  • różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
  • poznanie nowych piosenek